Cum a ajuns o limuzină Mercedes în posesia lui Kim Jong Un, în ciuda sancțiunilor internaționale

În februarie 2019, liderul nord-coreean Kim Jong Un a făcut o apariție publică într-o nouă limuzină Mercedes-Maybach S600 blindată, un vehicul de lux care a fost introdus în mod ilegal în țară. Această achiziție evidențiază rețelele complexe folosite pentru a ocoli embargo-urile internaționale, rețele care au permis, în ultimul deceniu, importul a peste 800 de mașini și camioane de lux în Coreea de Nord.

Fabricantul german Daimler, deținător al mărcii Mercedes, a declarat că verifică cu strictețe identitatea cumpărătorilor și că nu a vândut direct vehicule regimului din Pyongyang. Totuși, mașinile au ajuns în posesia liderului nord-coreean printr-un traseu complicat, care a implicat mai multe țări și intermediari.

Un traseu ascuns prin patru țări
În iunie 2018, două limuzine Mercedes-Maybach S600 au fost încărcate în containere maritime și trimise în Olanda, la portul Rotterdam. De acolo, o firmă olandeză le-a expediat spre Dalian, China. Ulterior, o companie japoneză a preluat transportul și le-a trimis la Osaka, iar apoi în Coreea de Sud.

În septembrie 2018, vehiculele au fost încărcate pe o navă cargo sub pavilion togolez, care și-a oprit transponderul pe 1 octombrie, dispărând din radare pentru 18 zile. Când semnalul a reapărut, nava se întorcea spre Coreea de Sud, fără să fi ajuns la destinația declarată, Nakhodka din Rusia.

În aceeași perioadă, trei avioane cargo nord-coreene au aterizat la Vladivostok, un port rusesc apropiat de granița cu Coreea de Nord. Este posibil ca mașinile să fi fost transferate pe cale aeriană, deoarece aceste avioane sunt capabile să transporte vehicule grele.

Patru luni mai târziu, Kim Jong Un a fost filmat conducând una dintre limuzine, confirmând că rețeaua de contrabandă a funcționat.

O lecție despre economia subterană
Această poveste ilustrează modul în care statele sancționate găsesc metode ingenioase de a obține bunuri interzise. Intermediarii și firmele fantomă permit ocolirea restricțiilor, iar unele guverne închid ochii la astfel de tranzacții.

De asemenea, arată cum marile corporații pot fi folosite, fără știința lor, în scheme ilegale. Deși Daimler a negat orice implicare, mașinile sale au ajuns în mâinile unui lider sancționat.

Este o dovadă că, în economia globală, banii și influența pot depăși barierele politice – uneori chiar sub nasul comunității internaționale.