Producătorii chinezi de autovehicule electrice orientează investițiile către fabrici externe

În ultimul an, producătorii chinezi de mașini electrice au alocat mai multe resurse pentru construcția de unități de producție în străinătate decât pe plan intern, o premieră în ultimul deceniu. Această tendință este motivată atât de competiția acerbă de pe piața locală, cât și de creșterea barierelor vamale și a reglementărilor în țările importatoare.

Investițiile semnificative au fost direcționate în special către fabrici de baterii, care reprezintă aproape trei sferturi din totalul fondurilor alocate peste hotare. Totodată, se observă o expansiune rapidă a capabilităților de asamblare în afara granițelor Chinei.

Scăderea investițiilor interne a fost drastică, de la peste 90 de miliarde de dolari în 2022 la doar 15 miliarde în anul curent. Pe de altă parte, proiectele externe au depășit pentru prima dată volumul celor din țară.

Multe dintre aceste investiții au început deja să producă rezultate. Great Wall Motor a deschis recent prima sa uzină din Brazilia și analizează construcția unei a doua fabrici în aceeași regiune. BYD, unul dintre cei mai mari jucători ai pieței, a demarat deja producția în Brazilia, iar Envision, un important furnizor de baterii, a început să opereze o fabrică în Franța.

Această strategie de externalizare a producției reflectă eforturile companiilor chineze de a se adapta la politicile comerciale globale și de a-și consolida prezența pe piețele internaționale.