În luna iunie, vânzările de mașini noi în Uniunea Europeană au scăzut cu 7% față de aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Astfel, numărul total de înmatriculări a ajuns la 1,01 milioane de unități, cu 70.000 mai puțin decât în iunie 2023.
Pe plan semestrial, situația a fost mai puțin dramatică, cu o scădere de doar 1,9%, totalul înmatriculărilor atingând 5,57 milioane de vehicule.
Mărci în declin și în creștere
Printre mărcile care au înregistrat cele mai mari scăderi se numără Tesla și Fiat, ambele cu aproape 40% mai puține vânzări, urmate de Seat, care a raportat o scădere de 30%. Pe de altă parte, Volkswagen a crescut cu 12%, BMW cu 8%, iar Mini a înregistrat o creștere impresionantă de 34%. Alfa Romeo a avut, de asemenea, o performanță pozitivă, cu o majorare a vânzărilor de 32%.
Tendințe pe segmente de piață
Mașinile cu motorizare tradițională au continuat să piardă teren: benzina a scăzut cu 21%, iar dieselul cu 28%. În schimb, vehiculele hibride și electrice au câștigat popularitate, hibridele plug-in înregistrând o creștere de 42%. Deși în unele țări, inclusiv România, mașinile 100% electrice au scăzut, la nivel european acest segment a crescut cu 8%, ajungând la peste 168.000 de unități vândute în iunie.
Dacia, printre liderii pieței
Dacia a continuat să se mențină solid în topul producătorilor auto, ocupând 5,5% din piața europeană, situându-se peste mărci precum Peugeot, Citroën, Fiat, Hyundai și Kia. În medie, marca românească a vândut aproape 50.000 de vehicule pe lună în UE, iar la finalul primului semestru, totalul a ajuns la 288.000 de unități, cu 1% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Germania, Franța și Italia, cele mai afectate
Cele mai mari piețe auto din Europa – Germania, Franța și Italia – au înregistrat scăderi semnificative, contribuind la tendința negativă generală. Acest declin reflectă schimbările în preferințele consumatorilor și tranziția către tehnologii mai sustenabile.
În concluzie, piața auto europeană traversează o perioadă de tranziție, în care modelele electrice și hibride câștigă teren, în timp ce vânzările de mașini cu motoare clasice se diminuează. Producătorii care se adaptează rapid la noile cerințe ale pieței reușesc să mențină sau chiar să își îmbunătățească poziția.