BYD amână producția în Ungaria și prioritizează fabrica din Turcia

Producătorul chinez de autovehicule BYD a decis să amâne lansarea producției la fabrica din Ungaria, mutând focusul pe o altă unitate din Turcia. Inițial, uzina de la Szeged urma să înceapă activitatea în toamna anului 2025, dar acum termenul a fost stabilit pentru 2026, iar producția va rămâne mult sub capacitatea maximă în primii ani.

Potrivit unor surse, fabrica din Ungaria, a cărei construcție a costat patru miliarde de euro, va produce doar câteva zeci de mii de mașini în 2026, departe de obiectivul inițial de 150.000 de unități anual. Pe termen lung, capacitatea ar putea ajunge la 300.000 de vehicule, dar pentru moment, BYD va concentra eforturile pe unitatea din Turcia, unde investiția depășește un miliard de euro.

Fabrica din orașul turcesc Manisa va atinge o capacitate de 150.000 de autovehicule în 2027, urmând să crească și în anii următori. Această decizie pare să fie motivată de costurile mai mici din Turcia, unde salariile și prețurile energiei sunt mai scăzute decât în Ungaria.

O altă explicație ar fi strategia de a evita taxele vamale impuse de Uniunea Europeană. Mașinile produse în Turcia vor putea fi exportate în UE fără taxe suplimentare, spre deosebire de cele fabricate în China, care sunt supuse unor tarife de până la 27%.

Alegerea de a amâna producția în Ungaria subliniază provocările pe care le întâmpină producătorii auto chinezi în Europa, unde costurile operaționale sunt semnificativ mai mari. BYD, care și-a extins recent prezența și în România, pare să opteze pentru o abordare mai prudentă, concentrându-se pe piețele cu costuri mai mici pentru a-și consolida poziția pe continent.