Autoritățile militare ruse analizează posibilitatea abandonării proiectului de reparații ale crucișătorului „Amiral Kuznețov”, singurul portavion al marinei ruse, care se află în docuri din 2018. Potrivit unor surse apropiate subiectului, lucrările au fost suspendate, iar viitorul navei va fi decis în scurt timp.
Un fost comandant al Flotei Pacifice, amiralul Serghei Avakianț, a susținut că decizia de a renunța la reparații este corectă, deoarece portavioanele ar fi depășite din punct de vedere tehnologic. „Este o platformă costisitoare și ineficientă. Viitorul aparține sistemelor robotizate și dronelor. Dacă nu se continuă lucrările, singura opțiune rămasă este dezmembrarea și reciclarea,” a afirmat el.
Totuși, alte voci din cadrul marinei susțin că Rusia are nevoie de astfel de nave pentru operațiuni pe distanțe lungi. Contraamiralul în rezervă Mihail Cekmasov a menționat că documentele strategice ale țării prevăd existența unor portavioane atât în Flota Nordică, cât și în cea Pacifică. Problema principală, conform lui, este lipsa fondurilor din cauza conflictului din Ucraina.
Vasilii Dandikin, expert militar, a subliniat că, în ciuda problemelor tehnice ale „Amiral Kuznețov”, portavioanele rămân relevante, așa cum demonstrează investițiile Chinei și Indiei în astfel de nave. Pe de altă parte, Ilia Kramnik, analist la un centru de strategie din Moscova, a recunoscut că nava este învechită, dar a susținut că Rusia ar putea construi un înlocuitor, având capacitatea tehnologică necesară.
„Amiral Kuznețov”, lansat în 1985, a fost implicat în operațiuni militare în Siria, dar, după întoarcere, a intrat într-un lung proces de reparații, marcat de întârzieri și incidente, printre care un incendiu mortal din 2019. Costurile proiectului au crescut semnificativ, iar termenele de finalizare au fost amânate în mod repetat.
Cu viitorul său acum sub semnul întrebării, se pare că era portavioanelor rusești ar putea lua sfârșit, lăsând loc unor tehnologii mai moderne în arsenalul naval al Moscovei.