Două mărci chinezești de mașini electrice, Neta și Zeekr, sunt suspectate că au manipulat datele privind vânzările, conform unor documente și interviuri obținute de presă. Companiile ar fi încheiat polițe de asigurare pentru vehicule noi înainte de a le vinde, astfel încât să poată raporta livrări fictive și să atingă obiectivele comerciale.
Neta, deținută de Zhejiang Hozon New Energy – o companie care se confruntă cu probleme financiare –, ar fi raportat în avans vânzări pentru peste 64.000 de mașini între 2023 și 2024. Aceasta ar reprezenta mai mult de jumătate din totalul vânzărilor oficiale în acea perioadă.
Zeekr, o marcă premium a grupului Geely, ar fi folosit o tactică similară în colaborare cu un distribuitor local. În decembrie 2024, compania a raportat aproape 2.800 de vânzări într-un singur oraș, deși doar 271 de vehicule au fost înmatriculate efectiv.
Această practică, denumită în industrie „mașini second-hand cu kilometraj zero”, este frecventă pe piața auto din China, unde concurența este extrem de acerbă. Producătorii se confruntă cu supraproducție și o luptă continuă pentru reduceri de prețuri.
Autoritățile chineze au început să ia măsuri. Presa de stat a criticat deschis aceste metode, iar Ministerul Industriei intenționează să interzică revânzarea mașinilor noi în primele șase luni de la înmatriculare.
Un dealer Neta, care a vorbit sub condiția anonimatului, a declarat că compania le-a cerut să considere mașinile asigurate drept vândute, chiar dacă nu ajunseseră la clienți. „Ni s-a spus pur și simplu: ‘Faceți așa, toată lumea o face’”, a afirmat sursa.
Problemele financiare ale lui Neta au dus la o scădere drastică a vânzărilor în 2024, iar acum investitorii se îndoiesc de veridicitatea datelor oficiale. Diferențele dintre cifrele de livrări și cele de înmatriculare sugerează posibile manipulări.
Dacă aceste practici vor continua, autoritățile ar putea impune reglementări mai stricte pentru asigurări și înmatriculări, afectând întreaga industrie auto din China – cea mai mare piață din lume.